امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش 10 روش حل هنگ کردن سیستم در زمان Startup و بوت ویندوز 10

بعد از ارتقاء دادن نسخه ویندوز به نسخه 10 ویندوز کاربران با مشکلات متنوعی روبرو میشوند که بعضی از آنها براحتی قابل حل هستند و برخی دیگر نیز با مشکلات جدی همراه هستند و باعث فریز شدن سیستم هنگام بوت شدن ویندوز میشوند و تنها راه حل این مشکل فشردن کلید پاور و Shutdown کردن یا به اصطلاح فنی Hard reboot کردن سیستم است. مشکل خاصی نمیتواند باعث فریز شدن سیستم شود برخی از کاربران با نصب مجدد ویندوز 7 یا ویندوز 8 با این مشکل روبرو میشوند اما به محض اینکه ویندوز 10 را نصب میکنند مشکل دوباره نمایان میشود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

خب به وضوح به نظر میرسد که مشکل از درایور میباشد زیرا درایور های ویندوز 7 با درایور های ویندوز 10 سازگاری ندارد و همین موجب ناپایداری و فریز شدن سیستم میشود. سخت افزاری که به شدت در این گونه مواقع میتواند برای شما دردسر ایجاد کند کارت گرافیک است که بیشترین مشکلات سخت افزاری ناشی از آن است. اگر نصب ویندوز 10 به صورت Clean-Install برای تازه کار ها مناسب است اما راهکار هایی هم برای حل این مشکل وجود دارد که در این آموزش میخواهیم به آنها بپردازیم.

راهکار اول : انجام Automatic Repair

ابتدا DVD ویندوز 10 را داخل سیستم قرار دهید و سیستم را Restart کنید. وقتی پیغام Press any key ظاهر شد یک کلید را به دلخواه از روی کیبورد فشار دهید و به آغاز فرآیند نصب ویندوز 10 هدایت شوید. در پایین دکمه Install Now روی دکمه Repair your computer کلیک کنید و در صفحه بعد Troubleshoot را انتخاب کنید و در صفحه بعدی روی دکمه Advanced option کلیک نمایید. در صفحه بعد Automatic Repair یا Startup Repair را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا فرآیند رفع عیب مشکلات سیستم هنگام بوت شدن توسط ویندوز به پایان برسد. اگر مشکل حل شد که هیچ، اگر نه، ادامه راهکار را مطالعه کنید ...

راهکار دوم : غیرفعال کردن Fast Startup یا بوت شدن سریع ویندوز

برای انجام اینکار ابتدا کلید های ترکیبی Windows و R را بفشارید و در پنجره RUN تایپ کنید CONTROL و اینتر را بزنید در تنظیمات Power Options روی Hardware and Sound کلیک کنید سپس از سمت چپ پنجره Choose what the power buttons do را انتخاب کنید و بر روی گزینه Change settings that are currently unavailable کلیک کنید پس از آن تیک چک باکس Turn on fast startup را بردارید. و تغییرات را با زدن دکمه Save ذخیره کنید.

راهکار سوم : انجام Clean-Boot

تعدادی از نرم افزار های جانبی یا به اصطلاح فنی 3rd party باعث بوجود آمدن مشکل هنگام بوت شدن ویندوز میشوند که رایج ترین آنها همان فریز شدن سیستم هنگام بوت است. در این گونه مواقع میتوانید با انجام Clean-Boot مشکل را حل نمایید.

راهکار چهارم : بروز رسانی درایور کارت گرافیک

برای انجام این کار کنسول Device Manager را باز کنید و در قسمت Display Adapters بر روی کارت گرافیک خود راست کلیک کرده و Update Driver را بزنید. میتوانید از نرم افزار Easy Driver نیز برای آپدیت نمودن درایور کارت گرافیک استفاده کنید. از وبسایت سازنده کارت گرافیک تان نیز میتوانید آخرین نسخه درایور را دانلود کرده و روی سیستم نصب کنید.

راهکار پنجم : غیرفعال کردن قابلیت Hardware Acceleration در مرورگر Chrome

مرورگر Chrome را باز کنید و روی Settings کلیک کنید سپس بر روی دکمه Advanced کلیک کنید حال گزینه Use hardware acceleration when available را غیرفعال کنید. در آخر مرورگر Chrome را Restart کنید.

راهکار ششم : استفاده از ابزار Windows Memory Diagnostic

در قسمت search ویندوز تایپ کنید Windows Memory Diagnostic و روی آن کلیک کنید در صفحه باز شده گزینه Restart now and check for problems را انتخاب کنید تا سیستم Restart شود و این ابزار خطاها و مشکلات مربوط به حافظه RAM را شناسایی کرده و آنها را رفع کند.

راهکار هفتم : استفاده از دستورات SFC و DISM

Command Prompt یا CMD را با دسترسی ادمین باز کنید و دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید و در آخر سیستم را Restart کنید. :

Sfc /scannow
sfc /scannow /offbootdir=c:\ /offwindir=c:\windows

باز هم Command Prompt یا CMD را با دسترسی ادمین باز کنید و دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید :

a) Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
b) Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
c) Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

راهکار هشتم : غیرفعال کردن سرویس AppXSvc از طریق رجیستری

برای انجام اینکار ابتدا کلید های ترکیبی Windows و R را بفشارید و در پنجره RUN تایپ کنید REGEDIT و اینتر را بزنید. سپس مسیر زیر را دنبال کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ ControlSet001 \ Services \ AppXSvc

پوشه AppXSvc را پیدا کنید و روی کلید رجیستری Start دابل کلیک کنید در فیلد Value data مقدار 4 را تایپ کنید و OK کنید. در آخر سیستم را Restart کنید.

راهکار نهم : انجام System Restore

در RUN تایپ کنید SYSDM.CPL و کلید اینتر را بزنید و به تب System Protection بروید و روی دکمه System Restore کلیک کنید سپس System Restore point مورد نظر را انتخاب نموده و روی Next کلیک کنید. در آخر سیستم را Restart کنید.

راهکار دهم : غیرفعال کردن نرم افزار آنتی ویروس

خب همانطور که از عنوان نیز مشخص است باید آنتی ویروس را غیرفعال کنید. بدیهی است که هر آنتی ویروسی تنظیمات خاص خودش را دارد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات