امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش 19 روش حل مشکل High Disk Usage هارد دیسک در ویندوز

چگونه مشکل مصرف زیاد دیسک در Task Manager را حل کنیم؟ یکی از مشکلات بسیار رایج که کاربران سیستم عامل ویندوز با آن مواجه می شوند رسیدن میزان استفاده از دیسک یا همان Disk Usage به 100 درصد است. دلایل زیادی موجب بروز این مشکل می شود و راهکار قطعی در مورد این مشکل نمی توان ارائه داد. زمانی که سیستم شما به کندی کار می کند برای مثال در زمان ایجاد یک فایل یا باز کردن یک پوشه سیستم کند می شود و شما Task Manager را باز می کنید و میبینید که میزان استفاده از Disk Usage به نزدیک 100 درصد رسیده است .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. راهکار اول : غیرفعال کردن سرویس Windows Search
  2. راهکار دوم : غیرفعال کردن گزینه Get tips, tricks, and suggestions
  3. راهکار سوم : غیرفعال کردن Superfetch
  4. راهکار چهارم : غیرفعال کردن RuntimeBroker
  5. راهکار پنجم : ریست کردن Virtual memory
  6. راهکار ششم : تعمیر درایور StorAHCI.sys
  7. راهکار هفتم : غیرفعال کردن Startup Apps و Service ها
  8. راهکار هشتم : غیرفعال کردن P2P sharing
  9. راهکار نهم : غیرفعال کردن ConfigNotification در Task Scheduler
  10. راهکار دهم : غیرفعال کردن Prediction Service در مرورگر Google Chrome
  11. راهکار یازدهم : استفاده از System Maintenance Troubleshooter ویندوز
  12. راهکار دوازدهم : Update کردن ویندوز و درایورها
  13. راهکار سیزدهم : Defragment کردن هارد دیسک
  14. راهکار چهاردهم : پاکسازی سیستم با نرم افزار های CCleaner و Malwarebytes
  15. راهکار پانزدهم : اجرا کردن دستورات System File Checker و CHKDSK
  16. راهکار شانزدهم : غیرفعال کردن Fast Startup
  17. راهکار هفدهم : دادن مجوز Write به نرم افزار Skype
  18. راهکار هجدهم : غیرفعال کردن RunFullMemoryDiagnostic در Task Scheduler
  19. راهکار نوزدهم : غیرفعال کردن آنتی ویروس

این در حالیست که نرم افزاری در حال اجرا ندارید که RAM زیادی مصرف کند یا فایلی را کپی نمی کنید که حجم آن زیاد باشد. بصورت معمول هارد دیسک اگر عمر خود را کرده باشد این مشکل پیش می آید و راهی به جز تعویض هارد دیسک در این گونه مواقع وجود ندارد. ما در این مقاله این مورد را استثنا قرار می دهیم و می خواهیم به شما عزیزان نحوه حل این مشکل را آموزش دهیم. فقط قبل از اینکه راهکار های زیر را اجرا کنید بهتر است یک Restore Point از سیستم تهیه کنید تا احیانا اگر مشکلی در هنگام Troubleshoot کردن مشکل بوجود آمد بتوانید به آن Restore Point بازگردید.

راهکار اول : غیرفعال کردن سرویس Windows Search

کلید های ترکیبی Windows + I را از روی کیبورد بزنید و روی گزینه (Command Prompt (Admin کلیک کنید حالا دستور زیر را تایپ کنید :

net.exe stop “Windows search”

توجه کنید که دستور فوق بصورت موقت سرویس Windows Search را غیرفعال می کند. این به این معنی است که زمانی که سیستم شما Restart شود این سرویس بصورت اتوماتیک طی فرآیند Boot شدن سیستم مجددا Start می شود. شما با استفاده از دستور زیر بصورت دستی میتوانید این سرویس را مجددا فعال کنید :

 net.exe start “Windows Search”

از طریق محیط گرافیکی ویندوز نیز می توانید این سرویس را فعال یا غیرفعال کنید. برای انجام این کار کلید های ترکیبی Windows + R را بزنید و در RUN تایپ کنید services.msc تا کنسول مدیریتی Service ها باز شود حالا از روی کیبورد کلید W را بزنید و به دنبال سرویس Windows Search باشید روی این سرویس راست کلیک کنید و Stop را بزنید. اگر گزینه Stop بصورت خاکستری رنگ بود از طریق Properties این سرویس می توانید آنرا Stop کنید. اگر مشکل مجددا حل نشد این سرویس را از قسمت Startup type و انتخاب گزینه Disable بصورت کامل غیرفعال کنید.

راهکار دوم : غیرفعال کردن گزینه Get tips, tricks, and suggestions

کلید های ترکیبی Windows + I را از روی کیبورد بزنید ، روی گزینه System کلیک کنید سپس از سمت چپ روی گزینه Notifications & actions کلیک کنید. حالا گزینه Get tips, tricks, and suggestions as you use Windows را غیرفعال یا Off کنید. حالا سیستم را یکبار Restart کنید.

راهکار سوم : غیرفعال کردن Superfetch

برای غیرفعال سازی Superfetch ابتدا RUN را باز کنید و تایپ کنید services.msc و اینتر را بزنید. کلید S را از روی کیبورد بزنید و سرویس Superfetch را پیدا کنید ، روی سرویس راست کلیک کنید و Properties را بزنید و ابتدا سرویس را Stop کنید و از قسمت Startup type گزینه Disable را انتخاب کنید. سیستم را Restart کنید و مجددا تلاش کنید.

راهکار چهارم : غیرفعال کردن RuntimeBroker

برای غیرفعال کردن RuntimeBroker ابتدا RUN را باز کنید و تایپ کنید regedit و اینتر را بزنید. حالا مسیر زیر را دنبال کنید :

HKEY_LOCALMACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\TimeBrokerSvc

درون پوشه TimeBrokerSvc روی کلید رجیستری Start دابل کلیک کنید و Hexadecimal را انتخاب کرده در قسمت Value data عدد 3 را تایپ کنید. حالا سیستم را Restart کنید و مجددا تلاش کنید.

راهکار پنجم : ریست کردن Virtual memory

برای ریست کردن Virtual memory ابتدا RUN را باز کنید و تایپ کنید sysdm.cpl و اینتر را بزنید. به تب Advanced بروید و در قسمت Performance روی Settings کلیک کنید و در پنجره Performance Options به تب Advanced بروید و Change را بزنید ، در پنجره Virtual memory تیک چک باکس Automatically manage paging file size for all drives را بردارید ، سپس درایوی که از آن به عنوان Virtual memory استفاده می کنید را انتخاب کرده و گزینه Custom size را انتخاب کنید.

مقدار Initial size را اگر نمیدانید چه چیزی وارد کنید پیشنهاد می شود که از قسمت پایین مقداری که جلوی Recommended نمایش داده شده است را در قسمت Initial size بدهید. در قسمت Maximum size نیز این مقدار را پیشنهاد می شود که 1.5 برابر حافظه RAM خود بدهید. برای مثال اگر RAM شما 8 گیگابایت ظرفیت دارد در قسمت Maximum size باید 12288 را وارد کنید و روی Set کلیک کنید. حالا روی OK کلیک کنید. دوباره RUN را باز کنید و temp را تایپ کنید و هر چیزی که داخل این پوشه میبینید را بطور کامل پاک کنید(Shift Delete کنید). سیستم را Restart کنید و مجددا تلاش کنید.

راهکار ششم : تعمیر درایور StorAHCI.sys

RUN را باز کنید و تایپ کنید devmgmt.msc و اینتر را بزنید تا کنسول مدیریتی Device Manager باز شود. شاخه IDE ATA/ATAPI Controllers را باز کنید و روی AHCI controller راست کلیک کنید و Properties را بزنید. به تب Details بروید و از منوی کشویی Property گزینه Device instance path را انتخاب کنید و از پایین Value را با زدن کلید های Ctrl+C در حافظه Clipboard کپی کنید. فرض را بر این میگیریم که Value یا مقدار شبیه زیر است :

PCI\VEN_8086&DEV_A103&SUBSYS_118A1025&REV_31\3&11583659&0&B8

Registry را باز کنید و مسیر زیر را دنبال کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Enum\PCI

حالا داخل پوشه PCI باید دنبال مقدار یا Value ای که کپی کردید باشید. در این مثال Value ما به صورت زیر خواهد بود :

VEN_8086&DEV_A103&SUBSYS_118A1025&REV_31

بخش سوم از Value ای که در بالا به آن اشاره کردیم برابر 3&11583659&0&B8 است. حالا درون پوشه ای با Value اشاره شده باید پوشه ای به نام 3&11583659&0&B8 قرار داشته باشد. داخل این پوشه مسیر زیر را دنبال کنید :

Device Parameters > Interrupt Management > MessageSignaledInterruptProperties

داخل کلید MessageSignaledInterruptProperties روی MSISupported دابل کلیک کنید و مقدار آنرا به صفر تغییر دهید. انجام این کار MSI را روی سیستم غیرفعال خواهد کرد. حالا سیستم را Restart کنید و مجددا تلاش کنید.

راهکار هفتم : غیرفعال کردن Startup Apps و Service ها

کلید های ترکیبی Ctrl + Shift + Esc را از روی کیبورد بزنید تا Task Manager باز شود. حالا به تب Startup بروید و هر نرم افزاری که در ستون Startup impact آنها High نوشته شده را Disabled یا غیرفعال کنید. حالا سیستم را Restart کنید.

راهکار هشتم : غیرفعال کردن P2P sharing

کلید های ترکیبی Windows + I را از روی کیبورد بزنید تا پنجره Windows Settings باز شود ، سپس روی آیکن Update & Security کلیک کنید و روی Advanced options کلیک کنید حالا روی گزینه Choose how updates are delivered کلیک کنید و گزینه Updates from more than one place را Off یا غیرفعال کنید. سیستم را Restart کنید.

راهکار نهم : غیرفعال کردن ConfigNotification در Task Scheduler

کلید های ترکیبی Windows + S را از روی کیبورد بزنید و تایپ کنید Task Scheduler و این برنامه را اجرا کنید ( با زدن کلید های ترکیبی Windows + R و تایپ taskschd.msc نیز میتوانید Task Scheduler را باز کنید ) ، حالا Task Scheduler Library را باز کنید و پوشه Microsoft را Expand کنید و زیر آن پوشه Windows را نیز Expand کرده و روی WindowsBackup کلیک کنید داخل این قسمت یک Task به نام ConfigNotification وجود دارد که روی آن راست کلیک کنید و Disable را بزنید. سیستم را Restart کنید.

راهکار دهم : غیرفعال کردن Prediction Service در مرورگر Google Chrome

مرورگر Google Chrome را باز کنید و از سمت راست روی آیکن "سه نقطه" کلیک کنید و Settings را بزنید ، سپس روی گزینه Advanced کلیک کنید تا تنظیماتش نشان داده شود. در بخش Privacy and security گزینه ای به نام Use a prediction service to load pages more quickly وجود دارد که آنرا حتما غیرفعال کنید. سیستم را Restart کنید.

راهکار یازدهم : استفاده از System Maintenance Troubleshooter ویندوز

RUN را باز کنید و تایپ کنید control و اینتر را بزنید تا Control Panel باز شود. گزینه Troubleshooting را انتخاب کرده و در سمت چپ این پنجره View all را انتخاب کنید. حالا برنامه System Maintenance را اجرا کنید. در آخر نیز سیستم را Restart کنید.

راهکار دوازدهم : Update کردن ویندوز و درایورها

کلید های ترکیبی Windows + I را از روی کیبورد بزنید تا پنجره Windows Settings باز شود ، حالا روی Check for updates کلیک کنید تا اگر آپدیتی آمد دانلود شود و نصب شود. بعد از نصب شدن آپدیت اگر Restart خواسته شد سیستم را Restart کنید. حالا RUN را باز کنید و تایپ کنید devmgmt.msc و اینتر را بزنید تا Device Manager باز شود. حالا در شاخه Universal Serial Bus Controller روی هر دستگاهی که زیر آن علامت تعجب زرد رنگ قرار داشت راست کلیک کنید و Update driver را بزنید. در نهایت سیستم را Restart کنید.

راهکار سیزدهم : Defragment کردن هارد دیسک

کلید های ترکیبی Windows + S را از روی کیبورد بزنید و تایپ کنید defragment سپس روی برنامه Defragment and Optimize Drives کلیک کنید تا اجرا شود. در پنجره باز شده تمامی درایو هایتان را انتخاب کنید و Analyze را بزنید. اگر میزان Fragmentation بالاتر از 10 درصد بود گزینه Optimize را برای درایو مربوطه بزنید. مدت زمان Defragment کردن کمی طول میکشد. بعد از اتمام کار سیستم را Restart کنید.

راهکار چهاردهم : پاکسازی سیستم با نرم افزار های CCleaner و Malwarebytes

آخرین نسخه نرم افزار های CCleaner و Malwarebytes را دانلود و روی سیستم نصب کنید. نرم افزار Malwarebytes را اجرا کنید و سیستم را ویروس یابی کنید. حالا نرم افزار CCleaner را اجرا کنید و در قسمت Cleaner به تب Windows بروید و همه تیک های این قسمت را بزنید. سپس روی Run Cleaner کلیک کنید. حالا به قسمت Registry بروید و تیک تمام چک باکس ها را بزنید و در پایین روی دکمه Scan for Issue کلیک کنید و Fix Selected Issues را بزنید. زمانی که CCleaner از شما پرسید Do you want backup changes to the registry? گزینه Yes را ترجیحا انتخاب کنید و کلید های رجیستری Backup تهیه کنید. سیستم را Restart کنید.

راهکار پانزدهم : اجرا کردن دستورات System File Checker و CHKDSK

کلید های ترکیبی Windows + X را از روی کیبورد بزنید و روی (Command Prompt(Admin کلیک کنید. حالا دستور زیر را اجرا کنید :

sfc /scannow

اگر دستور بالا به درستی اجرا نشد دستور زیر را اجرا کنید :

sfc /scannow /offbootdir=c:\ /offwindir=c:\windows

بعد از اینکه دستور با موفقیت اجرا شد و کارش به اتمام رسید سیستم را Restart کنید. حالا مجددا CMD را با دسترسی Admin باز کنید و دستورات زیر را اجرا کنید :

Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

حالا سیستم را Restart کنید تا تغییرات صورت گرفته ذخیره شوند.

راهکار شانزدهم : غیرفعال کردن Fast Startup

RUN را باز کنید و تایپ کنید control و اینتر را بزنید. در قسمت Power Options روی گزینه Hardware and Sound کلیک کنید (در RUN با تایپ powercfg.cpl نیز میتوانید وارد این تنظیمات شوید) ، از سمت چپ پنجره روی گزینه Choose what the power buttons do کلیک کنید سپس روی Change settings that are currently unavailable کلیک کنید حالا تیک چک باکس Turn on fast startup را بردارید و گزینه Save changes را بزنید و سیستم را Restart کنید.

راهکار هفدهم : دادن مجوز Write به نرم افزار Skype

اگر نرم افزار Skype را روی سیستم نصب کرده اید RUN را باز کنید و تایپ کنید C:\Program Files (x86)\Skype\Phone و اینتر را بزنید. روی فایل اجرای Skype.exe راست کلیک کنید و Properties را بزنید. به تب Security بروید و ALL APPLICATION PACKAGES را انتخاب کرده و Edit را بزنید سپس مجددا ALL APPLICATION PACKAGES را انتخاب کنید و تیک چک باکس Write را بزنید. روی Apply کلیک کنید و OK را بزنید و سیستم را Restart کنید.

راهکار هجدهم : غیرفعال کردن RunFullMemoryDiagnostic در Task Scheduler

RUN را باز کنید و تایپ کنید Taskschd.msc و اینتر را بزنید. حالا مسیر زیر را دنبال کنید :

Task Scheduler Library > Microsoft > Windows > MemoryDiagnostic

روی RunFullMemoryDiagnostic راست کلیک کنید و Disable را بزنید. سیستم را Restart کنید.

راهکار نوزدهم : غیرفعال کردن آنتی ویروس

اگر آنتی ویروس روی سیستم نصب کرده اید موقتا آنرا غیرفعال کنید و مجددا تلاش کنید.

امیدوارم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات