امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

سرویس DNS Client چیست؟ بررسی کاربرد سرویس DNSCache

بدون شک سرویس DNS یکی از مهم ترین و حساس ترین سرویس های اینترنت میباشد و همانطور که میدانید عمل تبدیل نام به آدرس IP را در شبکه برای ما انجام میدهد. خب سروری که سرویس DNS را در شبکه ارائه میکند DNS Server نام داشته و کلاینت ها نیز برای آنکه بتوانند از سرویس DNS استفاده کنند بایستی سرویس DNS را در خودشان در حال اجرا داشته باشند و در نقش یک DNS Client ایفای نقش کنند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

سرویس DNS Client یا Dnscache نام های دامنه یا Domain name ها را به طور مستقیم به DNS Server برای انجام DNS resolution لینک میکند. کامپیوتر DNS Client نتایج Resolve شده توسط DNS Server را در خود Cache یا ذخیره میکند تا در دفعات بعدی که دوباره نام دامنه مورد درخواست برای Resolve شدن قرار گرفت کامپیوتر DNS Client مجدد به DNS Server مراجعه نکند و با استفاده از کش خود مستقیم به آدرس IP وب سرور متصل شود.

سرویس DNS Client همچنین نام کامل کامپیوتر های موجود در شبکه را در خود ذخیره میکند. اگر شما این سرویس را متوقف یا Stop کنید کامپیوتر شما قادر نخواهد بود تا نام های دامنه را به آدرس IP تبدیل کند و همچنین قادر نخواهد بود تا سرور Domain Controller را پیدا کند. سرویس DNS Client در ویندوز در حالت پیشفرض در حالت اجرایی یا Running قرار دارد و زمانیکه ویندوز بوت میشود این سرویس بطور Automatic شروع به کار میکند.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات