امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش 3 روش غیرفعال کردن UAC در ویندوز 10 : User Account Control

همانطور که میدانید UAC یکی از قابلیت های امنیتی و خوب در سیستم عامل ویندوز می باشد که جلوی اجرا شدن نرم افزار های مخرب و تغییرات ناخواسته در ویندوز را میگیرد. هنگامی نرم افزار یا برنامه ای قصد انجام تغییرات اساسی در سیستم دارد مثلا قصد انجام تغییرات روی فایل های سیستمی و یا Registry را دارد ویندوز یک پنجره اعلان UAC نمایش می دهد و از کاربر خواسته می خواهد که تاییدیه انجام تغییرات روی سیستم را صادر کند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

بدین ترتیب UAC یک محیط امنیتی را در سیستم عامل ویندوز فراهم می کند تا کاربر هایی با دسترسی محدود در سیستم نتوانند تغییرات اساسی در سیستم بوجود آورند و باعث بروز مشکل شوند و هر گاه که خواستند چنین تغییراتی در سیستم اعمال کنند Elevate شوند و با سطح دسترسی کاربر مدیر یا Administrator این کار ها را انجام دهند. خب همانطور که تا الان نیز دانستید UAC یکی از قابلیت های مهم و امنیتی است که بهتر است غیرفعال نشود اما در هر حال اگر UAC را در ویندوز غیر فعال کنید به شما سه روش برای انجام این کار را آموزش میدهیم.

1 - در روش اول از طریق Control Panel این کار را انجام میدهیم. برای غیرفعال سازی UAC از طریق Control Panel مسیر زیر را در ویندوز 10 طی کنید :

Control Panel \ User Accounts and Family Safety \ User Accounts

حال روی Change User Account Control settings کلیک کنید. به جای این کار شما میتوانید در قسمت Search ویندوز تایپ کنید uac s تا Change User Account Control settings را برای شما نشان دهد و با کلیک روی آن میتوانید وارد تنظیمات UAC شوید. حال اسلایدر را روی پایین ترین سطح یعنی Never Notify قرار دهید و روی OK کلیک کنید. با انتخاب Never Notify وقتی نرم افزاری یا کاربری بخواهد تغییرات سیستمی روی ویندوز انجام دهد هیچ پیغام تاییدی نمایش داده نمیشود و طبیعتاََ این کار کار خطرناکی به شمار میرود.

2 - در روش دوم از طریق Registry اقدام به غیرفعال کردن UAC می کنیم. برای انجام این کار ابتدا با فشردن کلید های Windows + R پنجره RUN را باز کنید و تایپ کنید REGEDIT و اینتر را بزنید. سپس مسیر زیر را در رجیستری دنبال کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ System

در سمت راست پنجره DWORD ای به نام EnableLUA وجود دارد که باید روی آن دابل کلیک کنید تا باز شود حال Value یا مقدار را برابر عدد صفر قرار دهید. توجه کنید اگر این DWORD وجود نداشته باشد در همین مسیر روی صفحه راست کلیک کنید و DWORD را انتخاب کنید و همین نام را به آن اختصاص دهید و Value را برابر صفر بگذارید. در نهایت سیستم را Restart کنید.

3 - شما با استفاده از نرم افزار جانبی به نام Winaero Tweaker که کم حجم و رایگان نیز می باشد نیز میتوانید اقدام به فعال و غیرفعال کردن UAC کنید. این نرم افزار را اجرا کرده و در قسمت User Accounts روی Disable UAC کلیک کنید و در سمت راست صفحه Disable UAC را انتخاب کنید. از این نرم افزار علاوه بر ویندوز 10 در ویندوز های 7 و 8.1 نیز میتوانید استفاده کنید. در حسن ختام این مطلب به شما پیشنهاد می کنم که UAC را به صورت کلی غیرفعال نکنید و آنرا در تنظیماش حداقل در حالت Recommended قرار دهید تا از شر بدافزار ها و نرم افزار های مخرب در امان بمانید.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات