امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش مخفی کردن نرم افزارهای نصب شده در سیستم از دید کاربر

در این نکته قصد داریم به شما نحوه مخفی کردن نرم افزار های نصب شده را آموزش دهیم. همانطور که میدانید نرم افزار هایی که در سیستم عامل ویندوز نصب می شوند در Control Panel در قسمت Programs and Features قرار میگیرند. شما این روش را در همه نسخه های ویندوز میتوانید بکار ببرید. فرض کنید که شما نرم افزار WinRAR را در سیستم تان نصب کرده اید و میخواهید این نرم افزار در قسمت Programs and Features نشان داده نشود و بصورت مخفی بماند. برای مخفی کردن این نرم افزار ابتدا RUN را باز کنید و تایپ کنید regedit.exe و اینتر را بزنید سپس به مسیر زیر در رجیستری بروید :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall.

تمامی نرم افزار های نصب شده در ویندوز که ما در قسمت Programs and Features مشاهده می کنیم در این شاخه از رجیستری قرار میگیرند. اگر نرم افزار نصب شده 32 بیتی بود به مسیر زیر بروید :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall

حالا کلید رجیستری نرم افزار WinRAR را که به اسم WinRAR هست در داخل کلید رجیستری Uninstall پیدا کنید و وارد کلید رجیستری WinRAR شوید. با راست کلیک روی صفحه روی DWORD کلیک کنید و نام SystemComponent را برای آن در نظر بگیرید و Value یا مقدار آن را برابر عدد یک قرار دهید. حالا در قسمت Programs and Features اگر یکبار صفحه را Refresh کنید خواهید دید که نرم افزار WinRAR در لیست نرم افزار های نصب شده نشان داده نمی شود. همچنین در مسیر Settings -> Apps یا همان قسمت Apps & features نیز نرم افزار WinRAR نشان داده نخواهد شد.

  • نکته : یک روش دیگر نیز برای مخفی کردن نرم افزار نصب شده وجود دارد و آن هم این است که در داخل کلید رجیستری مربوط به آن نرم افزاری که میخواهید مخفیش کنید کافیست تا اسم پارامتر DisplayName را به QuietDisplayName تغییر دهید. حالا اگر دوباره یک Refresh کنید میبینید که نرم افزار مخفی شده است.

با استفاده از Command Prompt نیز میتوانید این کار را انجام دهید. کافیست تا Command Prompt را با دسترسی Admin باز کنید و دستور زیر را اجرا کنید :

REG ADD "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\WinRAR" /v SystemComponent /t REG_DWORD /d 1 /f

حالا اگر به جای مقدار یک مقدار صفر را وارد کنید و سپس دستور را اجرا کنید نرم افزار از حالت مخفی در می آید. فقط توجه کنید که نرم افزار های سیستمی مثل NET Framework. را نمیتوانید مخفی کنید. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : جزیره سرویس های شبکه مایکروسافت وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات