محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش مدیریت سرویس های ویندوز و نحوه دسترسی به زبان بسیار ساده

چگونه سرویس های ویندوز را مدیریت کنیم؟ در مقاله قبلی در توسینسو در خصوص اینکه سرویس در سیستم عامل ویندوز چیست و چه کاری انجام می دهد صحبت کردیم ، در این مطلب می خواهیم به شما نحوه وارد شدن به قسمت مدیریت سرویس های ویندوز و همچنین پارامترهای مختلفی که برای پیکربندی و مدیریت سرویس ها وجود دارد را به شما معرفی کنیم. برای دسترسی به لیست سرویس ها ویندوز انواع و اقسام روش وجود دارد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

سریعترین روش برای دسترسی به سرویس های ویندوز این است که در ویندوز هفت وارد منوی Start شوید و کلمه Services را به شکلی که در تصویر زیر مشاهده می کنید وارد کنید ، سپس از قسمت Programs بر روی Services کلیک کنید و یا از قسمت Control Panel بر روی View Local Services کلیک کنید تا کنسول مدیریتی سرویس ها در ویندوز هفت و سرور 2008 باز شود ، تصویر زیر نمایانگر همینکار است :

وب سایت توسینسو

در ویندوز 8 و ویندوز سرور 2012 همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، برای دسترسی به Service های سیستم عامل کافیست ابتدا دکمه Start کیبورد را بزنیم و کلمه Services را مشابه شکل زیر وارد کنید و بر روی گزینه View Local Services کلیک کنید تا سرویس ها به شما نمایش داده شود.

وب سایت توسینسو

اما این تنها راهکار وارد شدن به لیست سرویس های ویندوز نیست و شما می توانید وارد مسیر زیر بشوید و از طریق Control Panel و قسمت Administrative Tools نیز بر روی قسمت Services کلیک کنید تا لیست سرویس ها مشابه شکل زیر به شما نمایش داده شود ، دقت کنید که اگر بخواهیم به روش ITPRO عمل کنیم کافیست کلید ویندوز را به همراه کلید R بفشاریم و از کادر Run کلمه Services.msc را وارد کنیم تا وارد پنل مدیریتی سرویس ها شویم. مسیر مورد نظر را در شکل زیر مشاهده می کنید :

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

با هر کدام از روش های بالا در نهایت تصویری که شما مشاهده می کنید لیست سرویس هایی است که در ویندوز وجود دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید تصویر شما نیز باید چیزی شبیه به این باشد. این تصویر کنسول مدیریتی سرویس های سیستم عامل ویندوز را به شما نمایش می دهد ، بصورت کلی سرویس ها به دو حالت Extended و Standard به شما نمایش داده می شوند که تنها تفاوت آنها نمایش دادن توضیحات مربوط به سرویس یا Description آنها در کادر سمت چپ می باشد.

قسمت Name نام سرویس مورد نظر را نشان می دهد و در واقع نام سرویس آن چیزی است که کاربر آن را می شناسد و سیستم عامل این سرویس را به اسم دیگری می شناسد. قسمت Description توضیحاتی در خصوص سرویس مورد نظر می باشد که چه کاری انجام می دهد ، قسمت Status وضعیت سرویس را نشان می دهد که برای مثال در حالت های Started یا در حال کار ، Stop یا Paused و Resume می تواند قرار گرفته باشد. قسمت Startup type نوع فعال شدن سرویس را مشخص می کند و در نهایت Logon As نام کاربری را نمایش می دهد که سرویس با دسترسی آن اجرا می شود ، همه این موارد را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید .

وب سایت توسینسو

این محیط همان جایی است که شما می توانید سرویس های ویندوز را Start یا Stop و پیکربندی کنید. در کنار هر کدام از سرویس ها همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید یک سری توضیحات در خصوص سرویس مورد نظر داده شده است که کاری که این سرویس در سیستم عامل انجام می دهد را معرفی می کند. بعضا قبل از اینکه هر گونه دستکاری در سرویس های این لیست بکنید بهتر است نگاهی به توضیحات آن بیندازید.

وب سایت توسینسو

دقت کنید که شما می توانید با استفاده از Task Manager و باز کردن System Configuration Utility هم وارد قسمت Services بشوید اما امکاناتی که در این کنسول به شما نمایش داده می شود به اندازه ای نیست که بتواند همه کارهایی که می خواهیم را برای ما انجام بدهد.

وب سایت توسینسو

چگونه سرویس های ویندوز را Stop یا Start کنیم ؟

Start و Stop کردن سرویس های ویندوز بسیار آسان است ، کافیست شما مشابه تصویر پایین سرویس مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و بر روی گزینه مورد نظرتان راست کلیک کنید و کاری که می خواهید را انتخاب کنید. طبیعتا شما تنها می توانید سرویس هایی را Stop کنید که در حالت Start قرار دارند و بر عکس این موضوع هم صادق است . علاوه بر گزینه های Stop و Start شما گزینه هایی مثل Restart ، Pause و Resume هم دارید که می توانید هر سرویس را در این حالات قرار بدهید.

Pause به معنی توقف موقتی ، Resume به معنی ادامه کار و Restart هم که اگر نمی دانید چیست یک دوره MCSE کودکان بگذرانید بعد این مقاله را مطالعه کنید. وقتی شما یک سرویس را Pause می کنید در واقع آن را Stop کرده اید با این تفاوت که به محض ادامه یا Resume از همان کاری که در حال انجام آن بوده است شروع به کار می کند. Restart کردن یک سرویس در واقع یعنی یکبار سرویس را Stop و سپس Start کرده ایم.

چگونه سرویس های ویندوز را پیکربندی کنیم ؟

خوب تا اینجای کار یاد گرفتیم که چگونه وارد کنسول مدیریتی سرویس های ویندوز بشویم و آنها را به سادگی Stop یا Start کنیم. برای اینکه بتوانید سایر تنظیمات مروبط به سرویس های سیستم عامل ویندوز را انجام بدهید کافیست بر روی یکی از سرویس های مورد نظرتان راست کلیک کنیدو Properties را انتخاب کنید. بعد از کلیک کردن بر روی Properties با تصویر زیر مواجه خواهید شد.

وب سایت توسینسو

تب General اولین تب ای است که شما بعد از Properties گرفتن از یک سرویس مشاهده می کنید ، این تب به هفت قسمت تقسیم می شود ، قسمت Service Name اسم سرویسی را نشان می دهد که سیستم عامل با آن شناسایی می کند ، Display Name اسمی است که کاربر آن را مشاهده می کند. قسمت Description توضیحاتی در خصوص این سرویس است که چه کاری انجام می دهد. قسمت Path to executable مسیر فایل اجرایی این سرویس در ویندوز را نشان می دهد.

قسمت Startup Type نوع فعال شدن سرویس را نشان می دهد ، قسمت Status یا Service Status همان وضعیت سرویس است که قبلا اشاره کردیم و در نهایت Start Parameters پارامترهایی است که شما می توانید به فایل اجرایی سرویس در موقع اجرا بدهید تا هنگام Start شدن اجرا بشوند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید شما می توانید پارامترهایی را برای اجرا شدن فایل اجرایی سرویس معین کنید ، برای مثال فایل اجرایی بصورت پشت سر هم هر چند ساعت یکبار یک کار معین را انجام دهد ، شما می توانید دستورات مربوط به این سرویس را در این قسمت وارد کنید.

وب سایت توسینسو

قسمت Startup Type می تواند به شکل Automatic قرار بگیرد ، این یعنی سرویس در زمانی که سیستم عامل بوت می شود اجرا می شود. گزینه Automatic Delayed Start یعنی اینکه سرویس مورد نظر بعد از اینکه تمامی سرویس های اصلی سیستم که در حالت Automatic Start قرار گرفته اند اجرا شدند اجرا شود و طبیعتا تاخیری در اجرای انها وجود خواهد داشت. قسمت Manual به معنی این است که سرویس را بصورت دستی هر زمان که مورد نیاز بود می توانیم Start کنیم و در نهایت قسمت Disabled به معنی غیرفعال بودن سرویس است و طبیعتا هر سرویسی که در این حالت قرار بگیرد دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

وب سایت توسینسو

نکته بسیار مهم در خصوص سرویس های ویندوز این است که به هیچ عنوان اگر درکی از نحوه عملکرد و وظیفه هر سرویس در سیستم عامل ندارید ، تنظیمات آن را دستکاری نکنید ، ممکن است تغییر دادن تنظیمات یک سرویس یا به ویژه Disabled کردن آن باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی در سرویس های وابسته آن سرویس و از کار افتادن برخی از قابلیت های سیستم عامل شود. اینکار حتی ممکن است عملکرد سیستم عامل شما را نیز دچار اختلال کند. البته برخی از سرویس ها را شما می توانید در حالت Disabled قرار بدهید با توجه به عملکرد آنها و عدم نیاز به سرویس مورد نظر ، اینکار باعث بالا رفتن سرعت سیستم عامل می شود اما شما باید دقیقا بدانید که چه سرویسی را باید غیرفعال کنید.

وب سایت توسینسو

حالا وارد تب بعدی که تب Logon هست میشیم ، این تب همونطور که از اسمش هم پیداست برای معرفی کردن کاربری هست که دسترسی های لازم برای اجرا شدن سرویس رو ارائه می کنه ، دقت کنید دوستان زمانیکه یک سرویس اجرا میشه این سرویس هم مثل همه کاربران دیگه باید به منابعی از سیستم عامل دسترسی داشته باشه ، شما باید براش کاربری تعریف کنید که بتونه این منابع رو در اختیارش بزاره ، در این تب شما می تونید مشابه تصویر بالا کاربری که سرویس مورد نظر رو راه اندازی می کنه معرفی کنید. بصورت پیشفرض کاربرهای مخفی در سیستم عامل هستند که وظیفشون Start کردن سرویس ها هست که در اینجا منظور از Local System Account همین کاربر مخفی هست که برای اجرا شدن به سرویس کمک می کند.

وب سایت توسینسو

وارد تب بعدی می شویم که تب Recovery یا بازیابی است ، سرویس هم یک برنامه است و طبیعتا مشابه برنامه های دیگر ممکن است دچار مشکل شود ، همانطور که بعضا با Restart کردن ویندوز برخی مشکلات برطرف می شود با Restart کردن سرویس هم ممکن است بسیاری از مشکلات آن حل شود. در این تب همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، ما برای ویندوز تعریف می کنیم که در صورت بروز مشکل برای این سرویس چه کاری را انجام دهد .

این مشکل ممکن است بارها تکرار شود و شما می توانید به سرویس بگویید که در بار اول بروز خطا چه کاری انجام دهد که در قسمت روبرو مشاهده می کنید. ما می توانیم به سرویس بگوییم که Take No Action کند یا هیچکاری انجام ندهد ، می توانیم بگوییم که Restart the Service کند که ویندوز این سرویس را Restart خواهد کرد ، می توانیم بگوییم Run a program کند و یک برنامه را اجرا کند و یا در نهایت اگر لزومی وجود داشت سیستم عامل را بصورت کامل Restart کند که گزینه آخر Restart the computer می باشد.

وب سایت توسینسو

اما تب آخر و تب آخر تب وابستگی ها یا Dependencies می باشد . همانطور که از نام این تب هم پیداست سرویس های وابسته به این سرویس و همینطور سرویس هایی که این سرویس به آنها وابسته است را نمایش می دهد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در کادر اولی که مشاهده می کنید جمله This service depends on the following system components به معنی این سرویس وابسته به این موارد از سرویس های دیگر است را مشاهده می کنید.

هر سرویسی که در کادر اول باشد به معنی این است که اگر Start نباشد این سرویس نمی تواند به درستی اجرا شود به نوع می توان در کادر اول پیشنیازهای اجرا این سرویس را مشاهده کرد. در کادر دوم شما جمله The Following system components depends on this service را مشاهده می کنید به این معنا که این سرویس ها که در کادر پایین مشاهده می کنید وابسته به این سرویس هستند و اگر سرویس مورد نظر Start نشود هیچکدام از موارد زیر هم کار نخواهند کرد. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

  • چه فرآیندهای مدیریتی روی سرویس های ویندوز می توان انجام داد؟

    فعال ( Start ) کردن ، غیرفعال ( Disable ) کردن ، متوقف کردن ( Pause ) ، ادامه فعالیت دادن ( Resume ) ، تغییر حالت startup سرویس ، نحوه Login کردن با اکانت مجاز برای سرویس ، تعیین سرویس های وابسته ، پارامترها و ... از جمله مهمترین عملیات های مدیریتی روی سرویسهای ویندوز هستند.

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات