آموزش نصب فونت از طریق شبکه با SCCM بصورت تصویری

در این پست میخواهیم در چند مرحله چگونگی دپلوی کردن فونت با استفاده از Configuration Manager آموزش بدیم .اگر شما در سازمانتون SCCM دارین و نیاز دارین برای همه سیستم ها از راه دور فونتی رو نصب کنید این پست به شما کمک می کنه. خب معمولا اگر بخواهید یک فونت رو نصب کنید ، ساده ترین راه اینه که بر روی فونت دوبار کلیک کنید و پیش نمایش اون رو ببینید و گزینه "Install" رو بزنید . اما اگر بخواهیم یک فونت رو در کامپیوتر های مشابه به تعداد زیاد نصب کنیم باید از یک اسکریپت استفاده کنید .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  • نکته : اگر شما با این اسکریپت را در یک سیستم مجزا بصورت دستی اجرا کنید فونت ها نصب می شوند و می توانند مورد استفاده کاربر قرار بگیرند اما اگر با استفاده از SCCM Package اقدام به دپلوی کنید نیاز هست که کاربر لاگ آف و دوباره لاگین کنه تا فونت مورد نظر قابل نمایش باشه ، چیزی که عجیب هست SCCM همون بسته و همون اسکریپت رو اجرا می کند و فونت ها به درستی نصب می شوند اما ظاهرا چیزی نصب نشده ، پس یوزر باید یکبار سیستم رو Logoff و Login کنه که بتونه فونت ها ی نصب شده رو مشاهده کنه.از اسکریپت زیر برای نصب فونت استفاده میکنیم که میتونید اونو دانلود کنید و در مسیر APP فولدر Share شده در SCCM قرار بدید .

دانلود

وب سایت توسینسو

فایل اسکریپت رو با نوت پد باز کنید و مسیر فونت های مورد نظر رو ویرایش کنید و ذخیره کنید. البته توجه داشته باشید مسیر اسکریپت هم در داخل فولد فونت ها قرار داره.

وب سایت توسینسو

سیستم سنتر رو باز میکنیم و از Software Library قسمت Application Management و انتخاب گزینه Packages کلیک راست روی آن و Create Package

وب سایت توسینسو

یک نام انتخاب کنید و مسیر سورس فولدر رو از مسیر شیرفولدر مشخص شده انتخاب کنید.

وب سایت توسینسو

مرحله انتخاب Standard Program و گزینه Next

وب سایت توسینسو

یک نام مشخص کنید و در قسمت Command line فرمت باید به این صورت باشد cscript.exe filename.vbs و باقی گزینه ها رو مانند تصویر انجام بدین.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

و Next

وب سایت توسینسو


گزینه Next و در آخر Close رو انتخاب کنید. پس از اینکه پکیج ساخته شد، بر روی پکیج کلیک کنید و تب Program انتخاب کنید و کلیک راست و Propertise و تب General و انتخاب گزینه Afther running رو به Configuration Manager logs User Off تغییر بدین ، همونطور که در بالا گفتیم بعد از نصب پکیج نیاز هست کاربر یکبار سیستم رو لاگین کنه و با انتخاب این گزینه به کاربر یک پیغام و DeadLine میده برای لاگ آف کردن ( البته اگر فورس زمانی ندارید و نمیخواین کاربر وسط کارکردن درگیر LogOff شدن بشه میتونید این گزینه رو روی NoAction قرار بدین تا هر وقت یوزر سیستم رو خاموش و روشن کرد این اتفاق بیفته و نیاز نباشه کاربر رو مجبور به لاگ اف کردن کنیم).

وب سایت توسینسو

پکیج شما آماده است برای دپلوی شدن ، روی پکیج کلیک راست کنید و یک DP برای اون مشخص کنید. پس از اون روی پکیج کلیک راست کنید و گزینه Deploy رو انتخاب کنید. پکیج رو بر روی کالکشنی که مشخص کردید انتخاب قسمت بعدی . از آونجایی که برای نصب پکیج کاربر باید Login کرده باشه تا پکیج بر روی سیستم نصب بشه گزینه های اون رو انتخاب میکنیم ، بعد از چند دقیقه پکیج برای نصب در دسترس خواهد بود.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو


انتخاب گزینه As Soon باعث میشه در سریعتر زمان ممکن شروع به نصب بر روی کلاینت ها کنه .

وب سایت توسینسو


به یکی از کلاینت ها میریم در Control Panel نرم افزار Configuration Manager رو باز میکنه و گزینه Machine Policy retrieval… رو یکبار Run تا تغییرات رو زودتر ببینیم.

وب سایت توسینسو

برای مدیریت برنامه های سیستم سنتر از منوی Start برنامه System Center رو باز کنید.

وب سایت توسینسو

بعد از یکبار LogOff و Login میتونید فونت های نصب شده رو مشاهده کنید

وب سایت توسینسو

با تشکر از جناب آبیاری

جلال شاهوند


نظرات