امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

معرفی 4 مرحله Boot ویندوز 10 : ویندوز 10 چگونه بوت می شود؟

در این مطلب می خواهیم نحوه Boot شدن ویندوز 10 را به شما عزیزان توضیح دهیم . از لحظه ای که شما دکمه پاور را فشار می دهید تا زمانیکه ویندوز بصورت کامل Boot می شود و صفحه لاگین ویندوز به شما نشان داده می شود فرآیند های زیادی بصورت مرحله به مرحله در پس زمینه انجام می شود. فرآیند Boot شدن ویندوز 10 شامل چهار فاز اصلی می باشد که عبارتند از :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. PreBoot
  2. Windows Boot Manager
  3. Windows OS Loader
  4. Windows NT OS Kernel

هر یک از این فاز ها را بصورت مفصل در ادامه توضیح میدهیم.

1. PreBoot

در این مرحله یا فاز فرآیند POST یا همان Power-On Self-Test شروع به کار می کند و تنظیمات Firmware را بارگزاری می کند. فرآیند POST به دنبال یک دیسک صحیح و سالم میگردد و اگر سیستم شرایط لازم برای فاز بعدی را داشت کارش را ادامه می دهد. اگر کامپیوتر دارای یک MBR یا Master Boot Record سالم و درست بود فرآیند بوت ادامه پیدا می کند و Windows Boot Manager در حافظه RAM بارگزاری می شود.

2. Windows Boot Manager

این مرحله از فرآیند Boot تعیین می کند که آیا چندین سیستم عامل را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده اید یا خیر. اگر چند سیستم عامل نصب شده یک منوی Boot به شما نشان داده می شود که اسامی سیستم عامل ها در آن موجود است و شما سیستم عامل ویندوز مورد نظر خود را انتخاب می کنید تا Boot شود. وقتی این کار را انجام دادید فایل Winload.exe بارگزاری می شود تا سیستم عامل برای Load شدن آماده شود.

3. Windows OS Loader

همانطور که از نامش نیز مشخص است فایل WinLoad.exe درایور های مهم را بارگزاری می کند تا Kernel ویندوز در حافظه RAM بارگزاری شود. Kernel با استفاده از درایور ها میتواند با سخت افزار ارتباط برقرار کند و باقی مراحل مورد نیاز انجام می شود و فرآیند بوت ادامه پیدا می کند.

4. Windows NT OS Kernel

در این مرحله که مرحله آخر از فرآیند Boot است تنظیمات Registry و باقی درایور ها و ... بارگزاری می شود و باقی مراحل توسط System Manager Process و سرویس های حیاتی ویندوز مانند RPC مدیریت می شوند. بعد UI یا User Interface ویندوز و سپس سخت افزار ها و کامپوننت های نرم افزاری بارگزاری می شوند. و در نهایت شما با صفحه Login ویندوز 10 مواجه می شوید.

  • نکته : زمانی که سیستم شما از UEFI یا Unified Extensible Firmware Interface به جای BIOS استفاده می کند قابلیت Trusted Boot از لحظه ای که شما دکمه پاور را فشار میدهید از کامپیوتر شما محافظت می کند. وقتی که کامپیوتر روشن شد این قابلیت ابتدا Boot Loader سیستم عامل را پیدا می کند. کامپیوتر هایی که از Secure Boot پشتیبانی نمی کنند و این قابلیت در آن سیستم ها غیرفعال است هر Boot Loader ای را که روی هارد دیسک است را اجرا می کند. اما زمانی که سیستمی با تکنولوژی UEFI روشن می شود در ابتدای شروع به کار سیستم بررسی می شود که Firmware امضای دیجیتالی دارد یا خیر ، یا بعبارتی Digitally Signed هست یا خیر. اگر Secure Boot را در تنظیمات UEFI فعال کرده باشید Firmware در ابتدا بررسی می کند که Boot Loader امضای دیجیتالی دارد یا خیر. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : جزیره سرویس های شبکه مایکروسافت وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات